مقاله

مزایای ظروف چوبی

مزایای ظروف چوبی

از بهترین و مناسب‌ترین انواع ظروف برای سرو غذا و تزیینات آشپزخانه، می‌توان به ظروف چوبی اشاره کرد. جالب است بدانید که از زمان گذشته تاکنون از این نوع ظروف استفاده می‌شود. اما در حال حاضر استفاده از این نوع ظروف به طور فوق‌العاده چشمگیری افزایش‌یافته است و اکثر افراد به خرید آن می‌پردازند. ظروف چوبی نسبت به دیگر انواع ظروف همواره دارای مزایای متعددی هستند؛ این نوع ظروف دوستدار محیط‌زیست هستند و همواره یک انتخاب سالم به‌حساب می‌آیند. در این مقاله قصد داریم در مورد مزایای ظروف چوبی صحبت کنیم، در ادامه بخش با ما همراه باشید.

 معرفی ظروف چوبی

ظروف چوبی دارای محبوبیت زیادی در میان مردم هستند. این نوع ظروف باتوجه‌به برخورداری از ویژگی‌های خوب، یک انتخاب عالی برای سرو غذا به‌حساب می‌آیند. ظروف چوبی دارای ترکیبات شیمیایی نیستند و این جزو یکی از ویژگی‌های خوب آن‌ها به‌حساب می‌آید. این نوع ظروف دارای طراحی بسیار ساده‌ای هستند، اما در عین سادگی، جذابیت بسیار زیادی دارند.

امروزه این نوع از ظروف طرف‌داران زیادی پیدا کرده‌اند. در نظر داشته باشید که در هر آشپزخانه‌ای ظروفی مانند کاسه، قاشق، ملاقه، کفگیر، سینی و… وجود دارد. خوشبختانه این نوع ظروف به‌صورت چوبی نیز طراحی و تولید می‌شوند. یعنی شما می‌توانید ظروف چوبی موردنظر خود را به‌راحتی خریداری کنید. به‌طورکلی از پرکاربردترین نوع ظروف چوبی، می‌توان به قاشق چوبی اشاره کرد؛ زیرا استفاده از قاشق چوبی دارای مزایای بسیار خوبی است.

مزایای ظروف چوبی

ظروف چوبی شبیه به آثار هنری هستند و حس و حال زندگی روستایی را در منازل به وجود می‌آورند. به‌طورکلی این نوع ظروف از وسایل نوستالژیک به‌حساب می‌آیند که علاوه بر زیبایی ظاهری که دارند، دارای مزایای بسیار زیادی نیز هستند.

  1. روی ظروف خط‌وخش ایجاد نمی‌کنند

مطمئناً برای شما نیز پیش‌آمده است که ناخواسته، با استفاده از کفگیر روی ظروف خود خراش ایجاد کرده‌اید. همان‌طور که می‌دانید این موضوع بسیار ناراحت‌کننده است و ممکن است که باعث خرابی ظروف شما شود. اما دیگر جای نگرانی نیست؛ زیرا با استفاده از کفگیر چوبی دیگر با این مشکل مواجه نخواهید شد.

یکی از مزایای خوب کفگیر چوبی این است که روی ظروف دیگر خراش ایجاد نمی‌کند و می‌توانید از آن برای آشپزی خود استفاده کنید. علاوه‌برآن توجه داشته باشید که کفگیرهای چوبی به‌اندازه دیگر نوع کفگیرها صدا تولید نمی‌کنند.

2.      ظروف چوبی زنگ نمی‌زنند

همان‌طور که می‌دانید ظروف فلزی به‌راحتی زنگ می‌زنند و ظروف فولادی نیز پس از استفاده بیش از حد خراشیده می‌شوند. اما ظروف چوبی این مشکل اساسی را ندارند. این ظروف دارای ساختار چوبی هستند و هیچ‌گاه دچار زنگ‌زدگی و یا خراشیدگی نمی‌شوند. توجه داشته باشید که چوب خاصیت میکروب‌کشی دارد و عاری از هرگونه باکتری است؛ ازاین‌رو شما با مراقبت صحیح می‌توانید تا مدت‌زمان زیادی از ظروف چوبی استفاده کنید.

 

ظروف چوبی زنگ نمی‌زنند

3.      عدم واکنش‌پذیری نسبت به غذا

چوب جزو یکی از عناصر طبیعی است و به‌طورکلی یک ماده بی‌تأثیر به‌حساب می‌آید. جالب است بدانید که ظروف چوبی با اسیدهایی که در غذاهای مختلف وجود دارند، واکنش نشان نمی‌دهند. این موضوع بیانگر آن است که طعم هیچ‌گونه فلزی را در غذاهای خود احساس نخواهید کرد و این جزو یکی از مزایای بسیار خوب استفاده از ظروف چوبی به‌حساب می‌آید.

علاوه‌برآن استفاده از این نوع ظروف سبب می‌شود که غذای شما عاری از هرگونه سموم باشد و یک غذای سالم و خوشمزه داشته باشید. کاردک‌های چوبی نیز دارای طراحی بسیار زیبایی هستند و نسبت به کاردک‌های فلزی همواره زیباتر به نظر می‌رسند. شما می‌توانید با استفاده از ظروف چوبی مجموعه قاشق و چنگال‌های خود را تکمیل کنید.

4.      ظروف چوبی دوام بالایی دارند و دوستدار محیط‌زیست هستند

ظروف چوبی تا مدت‌ها قابل‌استفاده هستند و دوام بسیار بالایی دارند. این نوع ظروف به‌راحتی شکسته نمی‌شوند و جای سوختگی روی آن‌ها باقی نمی‌ماند و می‌توانید تا مدت‌ها به‌راحتی از آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر این مورد در نظر داشته باشید که ظروف چوبی کاملاً دوستدار محیط‌زیست هستند و شکی در این مورد وجود ندارد. علت این موضوع به این خاطر است که ظروف چوبی از مواد غیرسمی ساخته می‌شوند و هیچ‌گونه ضرری برای ما و محیط‌زیست ندارند.

5.      ظروف چوبی برای نگهداری مواد غذایی بسیار مناسب هستند

نگهداری راحت و آسان مواد غذایی جزو یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از ظروف چوبی به‌حساب می‌آید. در نظر داشته باشید که این نوع ظروف به علت مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت، عدم واکنش‌پذیری، سالم و غیرشیمیایی بودن و… یک وسیله مناسب برای نگهداری غذا و سبزی‌ها به‌حساب می‌آیند.

شما می‌توانید هر نوع ماده خوراکی را در ظروف چوبی ذخیره‌سازی کنید. در نظر داشته باشید که علاوه بر مواد غذایی، مربا، سبزیجات، ترشیجات، میوه، سس و… را می‌تواند در این نوع ظروف نگهداری کنید. ذخیره‌سازی مواد غذایی در این نوع از ظروف نسبت به دیگر نوع ظروف همواره مناسب‌تر است.

6.      ظروف چوبی همه‌کاره هستند

از دیگر مزایای خوب ظروف چوبی می‌توان به همه‌کاره بودن آن‌ها اشاره کرد. منظور از این صحبت این است که از آن‌ها جهت انجام همکاری می‌توانید استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال قاشق، جزو یکی از انواع بسیار پر کاربرد لوازم آشپزخانه به‌حساب می‌آید. با استفاده از قاشق‌های چوبی می‌توانید بیشتر فعالیت‌های مربوط به آشپزی را انجام دهید. از این نوع قاشق‌ها می‌توانید برای ترکیب‌کردن مواد دسر و کیک، هم زدن غذا، ترکیب مواد خشک و مرطوب، برداشتن انواع مواد از خمیر پیتزا گرفته تا خامه استفاده کنید.

ظروف چوبی همه‌کاره هستند

 

با استفاده از قاشق‌های چوبی دیگر نیازی نیست که برای انجام هرکاری یک نوع قاشق مخصوص را خریداری کنید. تنها با یک‌بار صرف هزینه و خریداری ظروف چوبی می‌توانید از شر هزینه‌های اضافی بابت خرید انواع قاشق‌ها راحت باشید.

7.      ظروف چوبی گرما را هدایت نمی‌کنند

یکی از مشکلات رایجی که در استفاده از ظروف فلزی با آن مواجه می‌شویم، مشکل داغ‌شدن آن‌ها است. این نوع ظروف خیلی زود داغ می‌شوند و گرما را هدایت می‌کنند. ظروف پلاستیکی نیز بسیار زود ذوب می‌شوند و غذا را سمی می‌کنند. اما ظروف چوبی به این شکل نیستند و گرما را هدایت نمی‌کنند. این نوع ظروف را می‌توانید برای مدت‌زمان طولانی در قابلمه قرار دهید.

علاوه بر این موردتوجه داشته باشید که ظروف فلزی دارای وزن سنگینی هستند، ازاین‌رو نمی‌توانید به‌راحتی آن‌ها را در دست نگه دارید. اما ظروف چوبی بسیار سبک‌وزن هستند و می‌توانید با استفاده از یک ملاقه چوبی، به‌راحتی غذای خود را هم بزنید.

 ۸. روی ظروف چوبی، میکروب و باکتری به‌سرعت رشد نمی‌کند

از بهترین مزایای ظروف چوبی می‌توان به ضدباکتری بودن آن‌ها اشاره کرد. در نظر داشته باشید که تحقیقات نشان می‌دهند که باکتری‌ها روی ظروف چوبی رشد نمی‌کنند. درحالی‌که مواد دیگر چون پلاستیک، شرایط لازم را برای رشد باکتری فراهم می‌کنند. به‌طورکلی ثابت نشده است که چرا چوب اجازه رشد به باکتری‌ها را نمی‌دهد، اما بعضی از دانشمندان معتقد هستند که برخی از انواع چوب‌ها ضدباکتری هستند.

بااین‌حال باز بهتر است که در تمیز نگه‌داشتن ظروف چوبی دقت و توجه داشته باشید. لازم است هنگام شستشوی ظروف چوبی، آن را با آب و صابون به‌خوبی بشویید و پس از آن، ظروف را در هوای آزاد قرار دهید. با انجام این کار می‌توانید از رشد باکتری‌ها جلوگیری کنید. اما بهتر است که فراموش نکنید که در میان ظروف موجود در بازار، ظروف چوبی کمتر با باکتری مواجه می‌شوند و گزینه مناسب‌تری به شمار می‌آیند.

 

سخن پایانی

امروزه بسیاری از افراد در خرید ظروف مناسب حساسیت بالایی به خرج می‌دهند. در نظر داشته باشید که خرید ظروف مناسب، همواره برای مصرف‌کنندگان دارای مزایای متعددی است. ظروف چوبی از انواع خوب و باکیفیت ظرف‌ها به‌حساب می‌آیند. استفاده از این آن‌ها فقط مربوط به زمان حال نیست، بلکه درگذشته نیز از این ظروف به‌صورت گسترده استفاده می‌کردند. امروزه استفاده از ظروف چوبی بسیار رایج شده است؛ چراکه آن‌ها دارای خواص و مزایای متعددی هستند. در این مقاله در مورد مزایای استفاده از این نوع ظروف صحبت کردیم. اگر شما نیز به فکر خرید ظروف چوبی هستید، بهتر است که اطلاعات خود را دررابطه‌با ویژگی و مزایای این نوع ظروف بالا ببرید و با آگاهی بیشتر اقدام به خرید آن نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *